Antibiotik dan Probiotik Sebagai Rawatan Jangkitan Yis

Antibiotik dan Probiotik Sebagai Rawatan Jangkitan Yis

Terdapat begitu banyak konvensional dan alternatif rawatan jangkitan yis yang bersaing untuk perhatian anda hari ini. Jenis-jenis yang paling konvensional menggunakan ubat-ubatan standard seperti Clotrimazole dan nystatin, manakala rawatan rumah yang paling popular memohon ekstrak, minyak, dan bahan-bahan semula jadi.

Bercakap persaingan, ia tidak benar-benar luar biasa bagi seorang wanita untuk mempunyai beberapa yis dalam faraj atau untuk sesiapa sahaja untuk menempatkan beberapa bakteria dalam saluran usus mereka. Yis dan kulat lain hanya menjadi masalah apabila mereka membiak dan bersaing dengan yang lain daripada mereka mikroorganisma yang mendiami tubuh anda. Apabila mereka membesar bilangannya dan skop, mereka juga menjalankan permintaan yang lebih besar pada badan anda. Apabila anda sistem imun adalah rendah dan anda mempunyai komplikasi kesihatan yang lain seperti diabetes, maka jangkitan yis mengambil tol yang perlahan pada kesihatan anda.

Matlamat rawatan jangkitan yis bukan hanya untuk melambatkan pertumbuhan kulat pada lelaki dan wanita. Tujuan mereka adalah untuk menundukkan sebarang tanda-tanda jangkitan yang disebabkan oleh yis. Ini termasuk mengurangkan pelepasan keputihan dirembeskan oleh zakar atau faraj. Ia juga melibatkan menghapuskan bau ganjil yang berasal dari bahagian-bahagian peribadi.

Malah, ada beberapa perkara yang anda perlu berbincang dengan doktor anda dengan segera. Mengetahui apa yang disyorkan bentuk rawatan akan bekerja untuk anda dalam kes anda. Doktor anda boleh menetapkan antibiotik konvensional rawatan pilihan untuk jangkitan yis anda.

Secara kebetulan, beberapa pakar akan mencadangkan probiotik sebagai salah satu bentuk semula jadi rawatan. Rawatan ini menggunakan mikrob hidup yang berlaku secara semula jadi dalam saluran pembiakan dan sistem pencernaan, terutama dalam faraj. Lebih tepat dipanggil bakteria anda, mereka membersihkan kawasan-kawasan jiran organisma yang berbahaya. Dalam proses itu, mereka menyekat pertumbuhan yis.

Anda mungkin telah biasa dengan beberapa probiotik ditambah yang dipasarkan hari ini. Sebahagian daripada mereka telah wujud dan digunakan untuk masa yang lama. Salah satu contohnya adalah Lactobacillus.

Ia telah menyatakan bahawa apabila terdapat tahap yang rendah Lactobacilli dalam saluran pencernaan, jangkitan akan berkembang dan memberi kesan kepada organ-organ pembiakan. Sebaliknya, jumlah yang mencukupi Lactobacilli dalam sistem akan menyekat pertumbuhan yis seperti Candida albicans yang khusus menjangkiti faraj.

Bagaimana mereka boleh diambil, antibiotik yang paling konvensional biasanya dijual sebagai ubat-ubatan oral atau aplikasi topikal seperti krim antikulat. Dengan cara yang sama, probiotik moden diedarkan secara meluas sebagai makanan tambahan lisan atau suppositories faraj. Apa jua cara yang mereka yang diambil, antibiotik dan probiotik seolah-olah menjadi jangkitan yis berkesan rawatan yang mengambil musuh kulat asas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar