Perubatan Alternatif - Biofeedback

Perubatan Alternatif - Biofeedback

Biofeedback adalah satu bentuk rawatan di mana pesakit dilatih untuk memperkayakan kesihatan mereka dengan menggunakan badan-badan isyarat mereka sendiri. Kedua-dua ahli terapi fizikal dan pakar psikologi menggunakan teknik ini, yang pertama untuk merawat mangsa-mangsa pukulan dan yang kedua untuk membantu orang cemas dan tegang untuk berehat. Pakar lain juga menggunakan Biofeedback untuk membantu pesakit menguruskan kesakitan. Ia adalah pada tahun 1960-an bahawa perkataan "biofeedback" dicipta.

Sebahagian besar daripada kita telah menggunakan biofeedback tanpa mengetahui bahawa kita berbuat demikian. Sebagai contoh apabila termometer atau skala yang memberitahu anda bahawa anda mempunyai demam atau anda telah mendapat berat badan, anda mengambil tindakan sewajarnya untuk mengurangkan demam dan berat badan anda. Kedua-dua peranti "memberi makan kembali" maklumat untuk anda untuk bertindak ke atas. Dengan cara yang sama, pengamal biofeedback menggunakan instrumen canggih untuk mengesan fungsi tubuh seseorang dan menggunakan maklumat tersebut supaya mendapat untuk mengukur dan mengarahkan garis rawatan.

Instrumen biofeedback adalah sesuatu seperti deria keenam bagi seseorang. Ia membolehkan mereka untuk "mendengar" atau "melihat" aktiviti, sebagai contoh, isyarat elektrik yang dijana oleh aktiviti otot. Isyarat-isyarat elektrik diubah ke dalam bentuk yang pesakit sama ada boleh melihat atau mendengar seperti mentol berkelip atau bunyi bip apabila otot tumbuh tegang. Pesakit kemudian cuba untuk melambatkan berkelip atau bunyi bip. Pesakit akan diajar untuk menyesuaikan diri supaya otot berehat. Terapi ini bertindak sebagai pelatih dan memberi panduan kepada pesakit tentang bagaimana untuk meningkatkan prestasinya.

Hari ini biofeedback digunakan untuk merawat senarai panjang keadaan yang termasuk

- Pelbagai keadaan sakit yang termasuk sakit kepala ketegangan, sakit kepala dan migrain,

- Gangguan sistem pencernaan,

- Tinggi dan tekanan darah rendah,

- Penyakit Raynaud 's (a kelainan peredaran darah yang menyebabkan tangan yang sangat sejuk)

- Lumpuh dan apa-apa gangguan lain dan

- Epilepsi.

- Pakar yang menyediakan latihan dalam bidang ini termasuk pakar psikiatri, ahli psikologi, ahli terapi fizikal, internists, doktor gigi dan jururawat. Beberapa bentuk senaman kelonggaran diajar kepada pesakit dan untuk mengenal pasti pencetus yang mencetuskan gejala mereka. Panduan mengenai bagaimana untuk mengatasi atau mengelakkan peristiwa tekanan, mengubah tabiat mereka, mendapat kawalan diri juga diajar. Mereka difahamkan perasaan, pemikiran dan tingkah laku amat mempengaruhi kesihatan fizikal.

Jika anda merasakan bahawa latihan biofeedback mungkin memberi manfaat kepada anda, anda perlu berbincang dengan profesional penjagaan kesihatan anda atau doktor anda. Mereka boleh menjalankan ujian untuk menentukan sama ada keadaan anda boleh diubati menggunakan terapi konvensional. Beberapa ujian neurologi juga boleh dijalankan. Tiada pengamal bertanggungjawab biofeedback akan melayan anda untuk darah tinggi, sakit kepala atau keadaan lain tanpa melakukan satu set lengkap ujian.

Permintaan luar biasa diletakkan di bahu pesakit dengan biofeedback. Mereka perlu diri introvert-untuk mengetahui jika kegiatan sehari-hari adalah punca kesusahan mereka sendiri. Mereka juga mesti memahami bahawa ia adalah hanya oleh usaha mereka sendiri bahawa beberapa aliments boleh dikurangkan. Dan yang paling penting adalah hakikat bahawa mereka mesti menyedari hakikat bahawa mereka bertanggungjawab untuk kesejahteraan mereka sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar