Pemulihan Semulajadi Untuk Scabies - Rawatan Utama

Pemulihan Semulajadi Untuk Scabies - Rawatan Utama

Kudis buta adalah sejenis jangkitan kulit yang disebabkan oleh hama, dan biasanya dilihat di kawasan antara jari kaki dan jari, ketiak, di sekitar pergelangan tangan, beltline, lipatan siku, punggung, perut, puting, aurat dan pangkal paha. Kanak-kanak kecil dan bayi boleh mendapatkannya pada kulit kepala, tapak kaki dan di muka.

Ia mudah berjangkit dan boleh merebak dari seorang ke seorang yang lain. Orang yang hidup dengan orang yang dijangkiti perlu dirawat. Semua orang yang dijangkiti perlu dirawat pada masa yang sama untuk mengelakkan reinfestation keadaan kulit ini.

Pemulihan Home Asli untuk Scabies

1. Camphor digunakan dalam beberapa penyakit kulit. Ia menunjukkan hasil yang berfaedah dalam rawatan kudis. Sapukan kapur barus yang dicampur dalam minyak kelapa di kawasan yang terjejas untuk bantuan.

2. Hubungi minyak digunakan dalam Ayurveda selama beratus-ratus tahun sebagai rawatan semulajadi untuk kudis. Ia membantu dalam menghentikan pembiakan parasit dalam kulit. Ia menyembuhkan luka-luka yang disebabkan oleh menggaru, melegakan kesakitan dan gatal-gatal sensasi. Untuk rawatan, tambah beberapa sudu teh minyak neem dan beberapa neem daun berwarna dalam tab mandi dan rendam badan anda di dalamnya selama 15 minit. Kemudian memohon sabun neem dan menggunakan losyen neem selepas mandi anda. Ini rawatan semula jadi mungkin mengambil sedikit masa untuk benar-benar mendapatkan anda menghilangkan hama, tetapi ia menjamin bantuan segera dari gatal-gatal.

3. Satu lagi ubat rumah berguna untuk kudis adalah sulfur bercampur dengan minyak sapi dan dipanaskan dengan api yang rendah sehingga semua suphur adalah hampir terbakar. Mengambil dari api dan membenarkan ia sejuk. Permohonan tempatan campuran ini di kawasan yang terjejas sekali atau dua kali sehari didapati bermanfaat dalam rawatan.

4. jus yang diekstrak daripada daun segar pudina juga digunakan sebagai rawatan semulajadi untuk kudis. Sapukan jus daun pudina setempat pada kawasan yang terjejas untuk mendapatkan bantuan.

Bugs dan hama hidup dalam suasana persekitaran anda, cadar, bantal dan kain, jadi ia adalah dinasihatkan untuk betul bersih seprai dan kain dalam bahan pencuci antibakteria. Juga mengambil penjagaan yang betul kebersihan bilik anda. Semua ini akan membantu dalam mencegah berulangnya kudis.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar