Indian Gooseberry Treats Pembesaran Hati

Indian Gooseberry Treats Pembesaran Hati

Hati ini dikenali sebagai organ tuan badan. Tiada organ badan yang lain melakukan fungsi yang pelbagai seperti hati. Hati adalah organ yang cukup mantap dan dapat menjana semula bahagian yang hilang ke tahap yang hebat. Jika hati rosak dan tidak dapat berfungsi dengan baik ia membawa kepada masalah-masalah lain dan sebahagian besar organ-organ di dalam badan terjejas. Masalah-masalah ini boleh menjadi orang-orang yang seolah-olah mudah seperti sembelit, gastrik kronik, loya, dan lain-lain atau ia boleh menjadi penyakit yang serius seperti menjadi penyakit kuning, hepatitis, sirosis dan Hepatomegali, semua yang berpotensi serius dan membawa maut.

Sebuah hati dewasa berkembang sepenuhnya kira-kira saiz bola sepak. Beberapa kali kerana beberapa sebab-sebab hati menjadi besar dan ia dikenali sebagai hepato-megaly. Pembesaran hati boleh disebabkan oleh banyak faktor seperti alkohol, hepatitis, kanser, amoebiasis, dan sebagainya Tanda-tanda adalah ringan pada mulanya dan sukar untuk dikesan kecuali siasatan seperti sonografi atau imbasan CAT dilakukan.

Pembesaran hati memerlukan perhatian perubatan yang segera. Punca pembesaran hepatik perlu dikenal pasti dan rawatan perlu dimulakan dengan sewajarnya. Hepatitis adalah disebabkan oleh virus dan boleh dikategorikan kepada akut dan kronik. Jika Hepatitis berterusan untuk lebih daripada enam bulan ia dinamakan kronik Hepatitis. Hepatitis kronik adalah disebabkan oleh kegagalan rawatan Hepatitis akut. Gejala-gejala hepatitis kronik adalah ringan berbanding dengan hepatitis akut. Ubat-ubatan tertentu juga mempunyai tindakan buruk kepada hati, terutamanya anti-kulat seperti Ketoconazole, ubat-ubatan anti TB seperti Rifampicin dan Pyrazinamide.

Tanda-tanda Alkohol Hepatomegali termasuk air di bahagian abdomen, pendarahan dari urat dalam esofagus, pembesaran limpa, tekanan darah tinggi di dalam hati, perubahan dalam fungsi mental, koma dan kegagalan buah pinggang. Langkah pertama adalah absistence lengkap dari alkohol. Rawatan termasuk perubahan dalam diet untuk mengurangkan beban kerja pada hati. Ubat-ubatan dan rawatan hospital yang intensif akan diperlukan untuk menguruskan komplikasi yang dikaitkan dengan kerosakan hati.

Indian Gooseberry adalah salah satu hadiah yang paling berharga alam semula jadi untuk manusia. Gooseberry India dimuatkan dengan Vitamin C dan unsur surih yang banyak. Ia adalah salah satu tonik hepatik terbaik dan amat berkesan dalam Hati dibesarkan. Ia telah mendapat penerimaan dalam semua bentuk rawatan herba sebagai penyuburan hati. Ayurveda yang Pharmacopeia India, Unani yang Pharmacopeia Arab, dan teks Cina purba memujikan manfaat Indian Gooseberry. Indian Gooseberry juga yang sangat baik anti-oksidan menjaga radikal bebas dan menghalang mereka daripada melakukan kerosakan sel.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar